Pytanie o sens rozpoczęcia importu z Chin, Tajlandii, Wietnamu czy Korei stawia sobie wielu przedsiębiorców są oni w na różnych etapach rozwoju ich działalności dlatego odpowiedź zawsze jest indywidualna. Istnieje szereg szans dla których warto rozpocząć import ale też należy zdawać sobie sprawę też z ryzyk.
Szanse jakie daje rozpoczęcie importu najczęściej łączone są z pomysłem wprowadzenia na rynek danego towaru i z planem osiągnięcia zysku ze sprzedaży. Wybierając produkt jaki chcemy wprowadzić na rynek wybieramy pomiędzy produktem który już jest na rynku lub nowością. Importujemy produkty już obecne na Polskim czy Europejskim rynku, czym zmniejszamy ryzyko, znając potrzeby klienta w zakresie tych produktów ale godzimy się na niższe marże ze sprzedaży niż w przypadku produktów będących nowościami. Nowości produktowe dają możliwość osiągnięcia większych zysków ale wiążą się większym ryzykiem. Ryzyko w przypadku nowych produktów jest związane z wymogami prawnymi, które często z opóźnieniem są określone przez organy publiczne. Dodatkowo efekt nowości się dobrze sprzedaje ale też szybko nudzi. Ryzykiem okazuje się tutaj brak wystarczającej wiedzy na temat potrzeb klienta w zakresie danego produktu. Pierwsza styczność z nowym produktem pozwala klientowi ostatecznemu ocenić czego oczekuje od produktu, a wiedza ta pozwoli nam ale i naszej konkurencji udoskonalić lub zoptymalizować kosztowo dany produkt. W przypadku braku wystarczająco szybkiej reakcji i wprowadzenia zmian w specyfikacji nowych produktów ryzykowna decyzja o wprowadzeniu nowości na rynek może się wiązać z krótką obecnością naszej oferty na rynku.
Inne powody dla których decydujemy się na import jest obniżenie kosztów produkcji poprzez import z Chin, Tajlandii, Wietnamu czy Korei tańszych zamienników do produkcji własnej opartej dotychczas na dostawcach krajowych. Dzięki temu obniżamy nasze koszty produkcji, nie ryzykując wiele. Warto pamiętać że przy imporcie mającym na celu obniżenie kosztów produkcji własnej importowane ilości nie pozwalają na uzyskanie niższej ceny nabycia niż firmy decydujące się na handel hurtowy danym towarem. Dla hurtownika nawet kosztem marży zdobycie regularnego odbiorce który zwiększy ich volumen zakupowy i pozwoli wynegocjować niższą ceną będzie rozsądnym posunięciem.
Istnieją też powody rozpoczęcia importu z powodu barier w znalezieniu pracowników na naszym rynku. Część naszej produkcji przenosimy na rynki azjatyckie gdzie produkujemy odpowiedniki krajowej produkcji lub wprowadzamy do naszej oferty alternatywne produkty uzupełniającą ofertę. Posiadając wiedzę asortymentową na temat rynku krajowego większość ryzyk ulokowanych jest po stronie możliwości produkcyjnych w Chińskich czy Wietnamskich zakładach produkcyjnych i tego czy są one zgodne z potrzebami Polskiego klienta.
W każdym z powyższych powodów dla których rozpoczynamy import największe ryzyka związane są z oceną potrzeb klienta w zakresie importowanych produktów. Ryzyka związane lub pochodzące od strony dostawców nie są istotne dla powodzenia rozpoczęcia importu o ile skorzystamy z osób doświadczonych w imporcie i podzielimy się wiedzą na temat produktu i rynku. Krócej większym ryzykiem jest sprzedać niż kupić, dlatego osoby zajmujące się importem powinny rozumieć potrzeby klienta ostatecznego równie dobrze jak osoby sprzedające. Ryzyka związane lub pochodzące od strony dostawców czy fabryk powstają w kolejnych etapach importu kiedy problemy dotyczą przebiegu reklamacji, polityki cenowej, terminowości czy dostępności produkcji.